Vraag 10: Waar moet ik op letten bij het kopen van schoenen? Er zijn zoveel verschillende adviezen!

Onze voeten zijn perfect ontworpen om lange afstanden te lopen. Van oudsher liep de mens zo’n 10 tot 20 kilometer per dag op ongelijke ondergrond (en dus geen strakke paden zoals die waar wij nu op lopen). Onze voeten hebben dan ook twee scharnierpunten. Het bovenste spronggewricht en het onderste spronggewricht. Grof gezegd is het bovenste spronggewricht ontwikkelt om de voet op en neer te bewegen en het onderste spronggewricht om zijwaarts te kantelen. Deze twee bewegingen samen zorgen dat een voet mooi afgewikkeld kan worden, ook op ongelijke ondergrond. Schoenen werden dan ook alleen gedragen om te beschermen tegen beschadigingen van onder andere stekels/doornen, stenen of takken. Tegenwoordig zijn er bijzonder veel typen schoenen met alle mogelijke aanpassingen (ondersteuning voetboog, harde zool, versteviging hak, etc.) en doelen; waterschoenen, hardloopschoenen, therapeutische schoenen.

Bij het aanschaffen van schoenen kun je verschillende adviezen horen, over de maat, type schoen of de hardheid van de zool. In dit artikel belichten we de belangrijkste punten die zijn gevonden binnen wetenschappelijk onderzoek.

Effect van schoenen

Schoenen beïnvloeden het lopen; Vergeleken met blootsvoets lopen vermindert de cadans. De tijd voor 1 stap verlengt, evenals de afstand genomen in één stap. En mogelijk wordt ook de snelheid van het gaan vergroot. Je kunt je voorstellen dat deze effecten van invloed zijn op de natuurlijke ontwikkeling van de voet.

Schoenmaat

Het is wellicht een open deur om te vertellen dat de schoenmaat moet kloppen. Over een te grote schoen kunnen kinderen struikelen. Bij een grotere schoen moet er een andere afstemming van de pas gemaakt worden. En voor jonge kinderen die hun eigen tred nog niet ontwikkeld hebben is het extra moeilijk om de onzekere pas aan te passen aan een schoen. En een te kleine schoen knelt de voet af waardoor de vorming en groei van een voet beïnvloedt kan worden.

Zool

Een zool heeft een grote invloed op de drukverdeling van de voet. Een stugge zool zorgt ervoor dat er een lagere piekbelasting komt op de onderkant van de voet. Om een zo natuurlijk mogelijke pas te kunnen maken is het juist voor jonge kinderen aan te raden om een zo flexibel mogelijke zool te zoeken. Dit komt het dichtst bij de piekbelasting die ze met blote voeten ook zouden hebben.

Type schoen

Er is voor een jong kind geen bewijs dat een type schoen uitmaakt. Echter, als een kind na de leeftijd van 5 jaar nog met z’n voeten naar binnen gekantelt staat kan het handig zijn om een hogere schoen aan te schaffen. Zorg dat je kind minimaal 2 – 5 dagen per week op deze schoenen loopt voor een optimaal effect.

Blootvoets

Wij raden, gezien bovenstaande informatie, dan ook aan om een kind zoveel mogelijk blootvoets te laten lopen. Hierdoor wordt de natuurlijke ontwikkeling van de voet zo min mogelijk gehinderd. Door blootvoets te lopen worden de spieren sterker. Een ander groot voordeel van op blote voeten lopen is het ervaren van sensorische prikkels. Kinderen zijn bezig met het duiden van de wereld. Doorlopen zit er vaak niet bij, aangezien er zoveel is om te bekijken, te ruiken, maar zeer zeker ook te voelen. Nat gras, hete tegels, scherpe steentjes, ruwe aarde. Al deze informatie draagt bij aan het labelen van informatie en daardoor het leren over de omgeving.

Tot slot een leuk weetje, wist u dat we zelfs via onze botten kunnen horen? En dat de demping van de onderlaag door schoenen dus ook nog invloed kan hebben op de manier waarop we horen?